Internat

     Zadaniem internatu jest:

  • zapewnienie wychowankom opieki wychowawczej,
  • tworzenie warunków wspomagających rozwój wychowanka, proces jego uczenia się oraz przygotowywania do życia w rodzinie i społeczeństwie,
  • kształtowanie umiejętności nawiązywania i utrzymywania prawidłowych relacji
    z innymi wychowankami,
  • tworzenie warunków do rozwijania uzdolnień i zainteresowań wychowanków,
  • wdrażanie do samodzielnego wykonywania prac porządkowych i gospodarczych,
  • wyrabianie zaradności życiowej wychowanków ze szczególnym zwróceniem uwagi na ich samodzielność w działaniu,
  • kształtowanie wśród wychowanków postaw wzajemnego zrozumienia, tolerancji, życzliwości i odpowiedzialności.

 

      W internacie prowadzone są zajęcia pozwalające nieletnim aktywnie poszerzać zdolności, wiedzę i umiejętności, rozwijać zainteresowania, poznawać ciekawe i bezpieczne formy spędzania czasu wolnego w dziedzinach takich jak:

  • sport i rekreacja,
  • kultura i sztuka,
  • muzyka,
  • rozrywka intelektualna.

 

     W internacie uwzględnia się we właściwych proporcjach czas potrzebny na:

  • wypoczynek i rekreację – zajęcia sportowo rekreacyjne, zajęcia relaksacyjne, zajęcia własne, zajęcia wynikające z rocznego kalendarza imprez ogólnozakładowych
    i środowiskowych,
  • zajęcia dydaktyczno-wychowawcze – zajęcia edukacyjne, zajęcia z wychowania moralnego, zajęcia z praktycznego przygotowania wychowanków do życia
    w środowisku otwartym, zajęcia intelektualno-manualne, zajęcia socjoterapeutyczne, zajęcia wyrównawcze,
  • oddziaływania opiekuńcze – współpraca ze środowiskiem rodzinnym nieletniego, włączanie rodziny w podejmowane działania wychowawcze; wdrażanie do nawyków porządkowych i higienicznych.

 

      W poszczególnych  grupach wychowawczych realizowane  są zajęcia wynikające z harmonogramu dnia, których tematyka zawarta jest w planach pracy resocjalizacyjnej opracowywanych przez wychowawców.

    Wdrażanie wychowanków do zachowań prozdrowotnych i racjonalnego spędzania czasu wolnego ułatwia szeroka baza sportowo-rekreacyjna placówki:

  • sala gimnastyczna,
  • sala fitness,
  • kompleks boisk sportowych,
  • sala gier komputerowych i świetlicowych,
  • sale do tenisa stołowego,
  • lodowisko w sezonie zimowym.

 

 

 

     W celu zaktywizowania procesu wychowania i utrwalenia pożądanych postaw wśród nieletnich,  umożliwienia im przeżycia sukcesu, doświadczenia kulturalnych wrażeń, w internacie organizuje się szereg imprez ogólnozakładowych i środowiskowych o charakterze kulturalnym i sportowo-rekreacyjnym, m.in.:

  • turnieje sportowe,
  • konkursy okolicznościowe,
  • wieczornice, inscenizacje słowno-muzyczne,
  • spotkania z ludźmi mającymi ciekawe pasje i wykonującymi interesujące zawody,
  • wycieczki krajoznawczo-turystyczne,
  • wyjazdy na basen,
  • wyjazdy do kina i teatru,
  • wyprawy wędkarskie,
  • rajdy rowerowe i piesze,
  • spływy kajakowe,
  • rajdy rowerowe,
  • wycieczki historyczno-edukacyjne.

 

     Wiele działań i przedsięwzięć ma rangę własnych  programów działań wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych, których twórcami i realizatorami są pracownicy internatu. Aktualnie w internacie opracowanych jest 10 takich programów, których realizacja w dużej mierze opiera się na współpracy ze środowiskiem otwartym: 

  • ,, Archeologia żywa” – program wykorzystujący historię w kształtowaniu pożądanych postaw nieletnich, rozwijaniu zainteresowań poznawczych i niwelowaniu negatywizmu szkolnego,
  • „Bezpieczne kajakarstwo” – program promujący racjonalne spędzanie czasu wolnego
    i kształtujący postawę odpowiedzialności,
  • Program edukacji ekologicznej „Natura wokół nas” – promujący ekologiczny styl życia i wypoczynku,
  • „W zdrowym ciele zdrowy duch” – program oparty na piłce nożnej,
  • „Zrozumieć Świat – spotkanie z astronomią” – program oparty na współpracy
    z Pałucko-Pomorskim Stowarzyszeniem Astronomiczno-Ekologicznym,
  • „Siatkówka i piłka ręczna dla każdego” – program wychowawczy oparty na piłce ręcznej i siatkowej,
  • Projekt działań wychowawczych opartych o ideę wolontariatu,
  • Program działań wychowawczych opartych na turystyce kwalifikowanej,
  • ,,Fotografia krok po kroku” – program wykorzystujący profesjonalną fotografikę
    w osiąganiu wyznaczonych celów wychowawczych i poznawczych,
  • ,,Trzymaj formę” – program działań wychowawczych promujących zdrowy tryb życia.

 

     Ze względu na półotwarty charakter placówki obszarem pracy resocjalizacyjnej traktowanym priorytetowo w internacie jest szeroko rozumiana współpraca ze środowiskiem otwartym. Działalność w środowisku  ma na celu zarówno rozszerzenie oferty resocjalizacyjnej dla nieletnich, jak również budowanie właściwego wizerunku placówki w oczach lokalnej społeczności.